malmesved-photo.jpg    malmesved-frukost.jpg

God morgon! Låt frukosten hjälpa dig till en god och stark start på dagen.

Vi har alla olika relation till frukost. En del älskar det och har inga problem med att äta direkt på morgonen medan andra gärna väntar en stund. Du får hitta ditt sätt som funkar för dig. Våga prova dig fram. Med små steg i taget går det att hitta nya vanor.

Det finns givetvis många olika förslag på en hälsosam frukost. För mig är det viktigt att frukosten är god och näringsrik, samtidigt som den är så enkel som möjligt så att jag kan få en bra start på dagen utan krångel och tidsnöd.

Här nedan har jag har satt ihop några frukostförslag med det som många av oss ofta har hemma och med ett flertal av Frebacos bra frukosttillbehör. Önskan är att frukosten ska ge ett ökat välmående och bidra till att du ska känna dig stark och energifylld. Det ska vara gott för kropp och knopp helt enkelt!

En frukost ska täcka ungefär 25 % av ditt dagliga energibehov, så om du förbrukar ca 2000 kcal per dag blir det runt 500 kcal till frukost. En frukost ska vara sammansatt och innehålla både protein, kolhydrater och fett.

Rekommendationen för sammansatta måltider är:

Kolhydrater 45-60 E%, Protein 10-20 E%, Fett 25-40 E%, med max 10 E% mättat fett. E% står för energiprocent.

Frukostförslag

Komplettera frukostförslagen med sallad/bladgrönsaker och vatten. Kaffe/the om du önskar.

Gröt, äggsmörgås
Havre/quinoagröt från Frebaco, blåbär, lättmjölk, Rågkusar med kokt ägg. Clementin

Smörgåsfrukost

Frökusar med kalkon, keso, paprika och andra halvan med kokt ägg. Banan

Mjölk och flingor, äggmörgås

Lättmjölk, Frebaco Havreringar, blåbär, Rågform med kokt ägg, tomat. Clementin

Mjölk och flingor, humussmörgås

Lättmjölk, Frebaco Havrekuddar Protein, blåbär, Havrefralla med kikärtsröra, gurka. Clementin

Yoghurt och müsli, kalkon och ostsmörgås

Naturell lättyoghurt, Frebaco Frukt & Bärmusli, blåbär, Rågkusar med kalkon, mager ost, gurka. Clementin

Kvarg och granola, kalkonsmörgås

Naturell kvarg, Frebaco granola, jordgubbar, Frökusar, kalkon, paprika

 

Gröt – Vilken gröt och vad ska man ha till?

Frebacos Havre & quinoagröt eller havregryn med fiber är en bra start på dagen. Till gröten kan du gärna lägga till bär, frukt eller osötad sylt. Du kan även blanda i linfrön eller toppa med solroskärnor, pumpafrön. Allt utifrån ditt behov. Servera med lättmjölk/alternativt en växtbaserad dryck.

Bröd – Vilket bröd och vad ska man ha på?

Titta efter nyckelhålet när du väljer bröd. Bröd med fullkorn och gärna frön/kärnor, t.ex. pumpafrön och solroskärnor. Som pålägg kan du t.ex. äta skivat ägg, kalkon, mager ost, humus, ärtröra, äggröra, grönsaker, keso, avokado, makrill.  Ja det finns mycket att välja på för en bra start på dagen.


Yoghurt/Kvarg/Fil/Mjölk – Vad ska man helst välja och vad ska man ha till?

Välj magra mejeriprodukter, naturella och D-vitaminberikade. Det finns även flera växtbaserade alternativ. Komplettera med bär/frukt och någon form av nyckelhålsmärkt müsli, flingor/granola.

Kvarg innehåller mycket protein och kan hålla dig mätt längre. Tycker du att kvargen är sträv så är ett tips att ta en gaffel och vispa upp den, då blir den krämigare. Kvarg är också god att mixa ihop med fryst mango, då blir det nästan som glass.

Med en frukost som också innehåller bär, frukt och grönsaker så har du redan på dagens första måltid tagit ett kliv på vägen mot de rekommenderade 500 gram frukt och grönt per dag. Det motsvarar ca 2-3 frukter och 2 nävar grönsaker.

 

Några tips för att få till en bra frukost
Se till att du har bra basvaror hemma för en hälsosam frukost. Det underlättar för att göra bra val.

Prova lite olika varianter och se vad som passar dig bäst i din vardag och hur det påverkar dig i ditt mående och energinivå.

Förbered en del av frukosten kvällen innan. Kanske kan du koka ditt ägg, duka, ställa fram torrvaror, eller förbereda så att smörgåsen ligger färdig i kylskåpet.

Avsätt tid för din frukost så att du kan äta i lugn och ro.

Njut av frukosten! Den ger dig energi att få en stark start på dagen.

Vill du lära dig mer om kost och hitta ditt sätt till hälsosamma vanor så är du varmt välkommen att höra av dig till Måbrarummet. För mer inspiration följ gärna med på Måbrarummets sociala medier, Facebook och Instagram.

https://www.mabrarummet.se    info@mabrarummet.se     

 

Hälsningar

Ulrika Malmesved - Måbrarummet
Hälsokonsult, Licensierad Kostrådgivare och Personlig tränare by The Academy